torsdag den 14. juli 2011

Valg af farver og materialer

Før jeg begyndte at planlægge mit eget bryllup havde jeg ingen idé om det hav af muligheder der ligger derude når det gælder bryllupsinvitationer og i det hele taget bryllups dekorationer. Jeg troede, at bryllups farver typisk var elfenben med et accent af pastel lyserød eller grøn, og at bryllupsinvitationer typisk er lavet af et flot stykke creme-farvet papkort med et lille rosa hjerte eller en grønt sløjfe (hvis man lige ser bort fra de über-kreative som sender invitationer på CD eller endda DVD!).

Kunne jeg have taget mere fejl? Da jeg begyndte at søge på nettet faldt jeg hurtigt over de flotte billeder på store bryllups sites som The Knot, Project Wedding og My Wedding. Der blev min kreative side vækket, og jeg blev fast besluttet at valget af farver, dekoration og blomster skulle spille en langt større role i mit bryllup end først antaget. Og dermed også invitationerne :-)

Jeg fandt ud af, at bryllupsinvitationen i traditionel forstand skal give gæsterne det første indtryk af selve brylluppet, dermed både farver, stil og selvfølgelig alt det praktiske (dato, sted, etc.). Efter at have fundet stedet for vores bryllupsmiddag gik jeg så i gang med at vælge vores farve palette. I første omgang ville vi begge have sort og hvid, hvilket har et moderne flair, men alligevel er en tidsløs klassisker. Så gik jeg i gang med at skaffede forskellige prøver på pap, papir og pynt.

Første erkendelse: hvid er ikke lige hvid:

Det nederste papstykke er perle hvid, hvorimod det øverste er nærmere champagne (med et gyldent skær). For vores kombination fungerer champagne-hvid bedst.

Derudover er jeg helt vildt med Damask mønstret (hvilket på dette tidspunkt var ret svært at finde i Danmark!), og det blev også inkorporeret:
Og for at bløde det hele lidt op besluttede vi os for en mørk violet/aubergine accent farve. På selve invitationen skulle det være i form at velourbåndet (ca. 2 cm bred), og til dekorationer, menuer, bordkort, etc. skulle der bruges andre satin bånd, såsom dette bredde sorte:
(F.eks. omkring et stort bloklys).

Vi kunne også have valgt en mere "pang" farve såsom pink:
Eller en flot grøn, turkis eller støvet rosa. Eller et satin bånd med Damask i stedet for papir printet:

Nu hvor jeg havde fundet farverne kunne jeg gå i gang med at designe invitationerne (kommer i næste indlæg).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar